Jak postupovat při dopravní nehodě – základní informace a postupy

Dopravní nehoda nás může zastihnout nečekaně. V takové situaci je důležité zachovat klid a vědět, jak správně postupovat. Jak správně dokumentovat místo nehody, jak komunikovat s ostatními účastníky nehody, kdy je nutné volat policii a jaké informace je nezbytné zaznamenat? A jak poskytnout první pomoc?

Dopravní nehoda je stresující událost, se kterou se může setkat každý řidič. V takové situaci je důležité zachovat klid a postupovat podle určitých kroků, aby se minimalizovaly následky nehody a usnadnil se následný proces vyřizování s pojišťovnami a úřady.

Jak postupovat při dopravní nehodě, kdy dopravní nehodu je řidič povinen hlásit policii a jak se dopravní nehoda hlásí pojišťovně?

Shrnutí článku

Nezbytné kroky v případě dopravní nehody – zajistit bezpečnost sebe, ostatních řidičů, přivolat pomoc a hlášení škody na pojišťovnu. To jsou základní nezbytné kroky v případě nehody

Co dělat při dopravní nehodě v zahraničí – postup při dopravní nehodě v zahraničí se zásadně neodlišuje od toho v České republice. Nicméně je vhodné si dopředu nastudovat alespoň základní výbavu, kterou musí mít řidiči v autě

První pomoc při nehodě – nejen přivolání lékařské pomoci, ale i poskytnutí samotné první pomoci je mnohdy nezbytné. Kontrola základních životních funkcí nebo zastavení krvácení mohou být jedny z těch nejčastějších

Základní informace jak postupovat při dopravní nehodě

V první řadě by měl řidič zajistit bezpečnost sebe i ostatních účastníků.

Pokud došlo ke zranění, okamžitě by se měla volat záchranná služba (155). Dále policie (158), která nehodu zadokumentuje a zajistí místo, případně hasiči (150).

Dále by se měly zajistit formality, řidič by měl tedy poškozenému sdělit:

  • své jméno, příjmení a bydliště
  • jméno, příjmení a bydliště nebo název obchodní firmy a sídlo vlastníka vozidla
  • název a sídlo pojistitele, u něhož bylo uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, a číslo pojistné smlouvy
  • státní poznávací (registrační) značku svého vozidla, kterým byla škoda způsobena

Co dělat při dopravní nehodě z hlediska formalit

S ostatními účastníky nehody je potřeba vyplnit formulář o škodné události (je vhodné mít takový formulář k dispozici), jehož provedení se u jednotlivých pojistitelů může lišit, případně je možné použít formulář „evropský záznam dopravní nehody“.

Co dělat při dopravní nehodě v případě, že formulář chybí?

Pokud žádný takový formulář k dispozici řidič nemá, může sepsat (pokud možno spolu se všemi ostatními účastníky nehody) písemný dokument.

V takovém dokumentu uvede všechny základní identifikační údaje k nehodě (datum, čas a místo nehody), popis jak k nehodě došlo a jaké škody a komu vznikly.

Nemělo by se zapomenout na svědky, plánek či náčrtek místa nehody, fotodokumentaci místa nehody apod.

Kdy je dopravní nehodu řidič povinen hlásit policii

Dopravní nehodu je řidič povinen hlásit policii v případě, že:

  • při dopravní nehodě dojde k usmrcení nebo zranění osoby
  • k hmotné škodě převyšující zřejmě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí nebo na jiných věcech částku 100 000 Kč
  • hmotná škoda byla způsobena na majetku třetí osoby

Je-li nehoda šetřena Policií ČR, je potřeba policejní protokol pouze tehdy, souhlasí-li řidič s jeho zněním. Jinak do něho může oznámit své výhrady.

Pokud nedošlo při nehodě ke zranění nebo usmrcení a pokud vzniklá škoda nepřesahuje 100 000 Kč, nemusí se nehoda hlásit Policii ČR. Nicméně pouze v případě, že se řidič s ostatními účastníky nehody písemně dohodne na zavinění.

Za písemnou dohodu o zavinění lze považovat formulář o škodné události, pokud z jeho obsahu zavinění konkrétní osoby jednoznačně vyplývá a pokud je tento formulář také podepsán všemi osobami, jichž se dohoda o zavinění nehody týká.

Řidič by si také měl zjistit jména a adresy řidičů ostatních poškozených vozidel, údaje o těchto vozidlech (státní poznávací/registrační značku, výrobní značku a typ a barvu vozidla), informace o zaplaceném ČKP příspěvku a povinného ručení a svědcích dopravní nehody.

Každá větší dopravní nehoda by se měla hlásit pojišťovně

Dopravní nehoda a hlášení pojišťovně

Jak na správní hlásit pojišťovně dopravní nehodu? Bez zbytečného odkladu pojistiteli, u kterého má řidič sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla by měl:

  • oznámit, že došlo ke škodné události, s uvedením skutkového stavu týkajícího se této události
  • předložit k této škodné události příslušné doklady a v průběhu šetření postupovat v souladu s pokyny pojistitele

S uplatněním svého nároku na pojistné plnění a dokumentací prokazující odpovědnost za škodu řidiče nebo provozovatele jiného vozidla je potřeba se obrátit na příslušného pojistitele škůdce, respektive na Českou kancelář pojistitelů, pokud jde o nárok na plnění z garančního fondu. Zde je potřeba specifikovat, prokázat a doložit vzniklou škodu.

Pokud se řidiči nepodařilo od škůdce zjistit údaje o pojistiteli škodícího vozidla, může řidič pojistitele škodícího vozidla hledat v databázi České kanceláře pojistitelů buď pomocí internetu, nebo na tel. čísle +420 221 413 111. V případě telefonické komunikace nebo korespondence s ČKP uveďte vždy co nejvíce údajů o nehodě a o škodícím vozidle

Postup při dopravní nehodě pokud není znám viník

Pokud po dopravní nehodě není jasné, kdo ji zavinil, může to zkomplikovat vyřízení pojistné události. Nicméně existuje několik kroků, které by měli řidiči podniknout:

  • Zajistit místo nehody, zdokumentování nehody, komunikace se svědky – to jsou základní postupy při jakékoli dopravní nehodě
  • Policejní zpráva – i když se může zdát, že nehoda je méně závažná, řidič by měl zavolat policii (158). Policisté sepisují protokol o nehodě, který může být později důležitý pro pojistné plnění
  • Nahlášení škodní události – co nejdříve by měl řidič nahlásit nehodu své pojišťovně. Kdo hlásí nehodu pojišťovně by měl poskytnout všechny relevantní informace, včetně policejního protokolu a fotografií
  • Spolupráce s likvidátorem – řidič by měl výt připraven poskytnout likvidátorovi další informace, pokud bude třeba
  • Posudek znalce – pokud není možné jednoznačně určit viníka, může být nařízen posudek znalce
  • Z garančního fondu – pokud se nepodaří zjistit viníka nebo pokud viník nemá uzavřené povinné ručení, může řidič požádat o plnění z garančního fondu České kanceláře pojistitelů

Co dělat při nehodě, kdy je auto na odpis

Co dělat při nehodě, kdy je auto na odpis? Je důležité jednat rychle a efektivně. Zajištění bezpečnosti, poskytnutí první pomoci, dokumentace nehody a komunikace s policií a pojišťovnou jsou klíčové kroky k minimalizaci následků a správnému vyřízení situace.

Pokud je to možné, řidič by se měl přesunout do bezpečné oblasti mimo vozovku, zapnout výstražná světla a umístit výstražný trojúhelník, aby ostatní řidiči byli upozorněni na nebezpečí.

Pokud je to nutné, měl by řidič poskytnout první pomoc, pokud je toho schopný. Pokud je to možné, řidič by měl vyplnit euroformulář (Evropský záznam o dopravní nehodě), který poskytne důležité informace pro pojišťovnu.

Pokud je vozidlo na odpis, může být nutné jej odtáhnout do autoservisu nebo na jiné místo určené pojišťovnou. Řidič by měl zajistit potvrzení o likvidaci vozidla, které bude třeba pro úřady a pojišťovnu.

Následně by měl řidič odhlásit vozidlo z registru vozidel a vyřídit všechny formality spojené s likvidací vozidla.

Pokud tedy havarijní stav udělá z vozidla dělá nepojízdný vrak, mnoho majitelů by v tomto případě napadla otázka, jak odhlásit auto a nechat si ho na díly. Jistě nicméně existuje cesta, jak si ponechat funkční díly, přesto zbylá karoserie musí být vždy ekologicky zlikvidována.

Co dělat při autonehodě v zahraničí

Autonehoda v zahraničí může být stresující zážitek, nicméně správný postup pomůže situaci zvládnout co nejlépe. Hlavní kroky co dělat při autonehodě v zahraničí jsou podobné, ne-li stejné jako v České republice. Je to mimo jiné:

  • zajištění bezpečnosti – resp. zastavení vozidla na bezpečném místě, zapnutí výstražných světel a umístění výstražného trojúhelníku
  • pokud je to povinné v dané zemi, měl by si řidič obléknout reflexní vestu, případně poskytnout první pomoci
  • v mnoha zemích je povinností volat policii při nehodě. Zavolejte na místní tísňové číslo (v EU je to 112).
  • kontaktování pojišťovny a nahlášení škody – pokud je vozidlo nepojízdné, řidič, který hlásí nehodu pojišťovně, by měl zajistit jeho odtah do servisu nebo na jiné místo dle instrukcí pojišťovny
  • pokud je vozidlo nepojízdné a řidič se musí vrátit domů, měl by kontaktovat pojišťovnu ohledně možnosti náhradní dopravy nebo repatriace

Před cestou do zahraničí je dobré se informovat o pravidlech silničního provozu a povinné výbavě v cílové destinaci, případně zkontrolovat, zda pojištění zahrnuje asistenci v zahraničí a jaké jsou podmínky.

Základní postup při dopravní nehodě v České republice se výrazně neliší od toho v zahraničí.

Správný postup poskytnutí první pomoci při dopravní nehodě

Poskytnutí první pomoci při dopravní nehodě může být stresující situace, přesto správný postup poskytnutí první pomoci při dopravní nehodě může zachránit život.

  • Zabezpečení dýchacích cest – opatrně zaklonit hlavu zraněné osoby a zkontrolovat, zda má zraněný volné dýchací cesty
  • Kontrola vědomí – oslovení, zatřesení rameny, kontrola reakcí
  • Kontrola dechu – přiložit ucho k ústům zraněné osoby a poslouchání dechu. Zároveň by se mělo sledovat, zda se hrudník zvedá a klesá
  • Kontrola tepu – nahmatání tepu na krku nebo zápěstí
  • V případě zástavy dechu nebo oběhu – neprodleně začít s resuscitací
  • Komunikace se záchranáři – podrobně informovat záchranáře o situaci, počtu zraněných a poskytnuté první pomoci

První pomoc při autonehodě v zahraničí

První pomoc při autonehodě v zahraničí je stejná jako v České republice, nicméně před cestou je dobré si prostudovat alespoň základní telefonní čísla, kam se obracet v případě potřeby, nebo také základní auto výbavu.

Obsah lékárničky se může lišit podle země, nicméně měla by obsahovat základní vybavení pro poskytnutí první pomoci.

Postup při uplatnění škody z havarijního pojištění

Pokud způsobil řidič dopravní nehodu a má sjednané havarijní pojištění, měl by postupovat při uplatnění škody z havarijního pojištění následovně:

  • oznámit nehodu – informovat svou pojišťovnu o škodní události, uvézt podrobný popis toho, co se stalo
  • předložení dokumentů – příprava potřebných dokladů, jako jsou policejní záznamy, fotografie místa nehody, údaje o účastnících a další relevantní informace
  • spolupráce s pojišťovnou – během šetření se vyplatí následovat pokyny pojišťovny a spolupracovat s jejich technikem. Ten se s řidičem domluví na prohlídce poškozeného vozidla

Havarijní pojistka je dobrovolná, nicméně může ušetřit finanční starosti v případě nehody. Pokud má řidič nové vozidlo, měl by také zvážit pojistku GAP, která kryje rozdíl mezi pořizovací cenou auta a cenou obecnou

© 2024 abcpojisteni.cz | Nakódoval Leoš Lang