Nabíjecí stanice pro elektromobily – domácí nabíječka na elektroauto, kolik stojí a jak funguje

Elektromobily se stávají stále populárnějšími, a to jak ve světě, tak i v České republice. S rostoucím počtem elektrických vozidel na silnicích roste i poptávka po nabíjecích stanicích pro elektromobily. Jak dlouho trvá nabít elektromobil, kolik stojí nabití elektroauta a za jakou cenu si lze pořídit domácí nabíjecí stanici pro elektromobily?

Elektromobily stále více dobývají silnice. Jejich výhody, jako například nulové emise, tichý provoz a rostoucí dojezd, lákají stále více řidičů. Na trhu elektromobilů se pohybuje celá řada značek – elektroauty se můžou pochlubit velikáni jako Tesla, Volkswagen, Nissan, Renault, Hyundai či Kia.

Jak vybrat nejspolehlivější auto?

Stejně jako auta se spalovacími motory ke svému životu potřebují čerpací stanice, elektromobily se neobejdou bez nabíjecích stanic. Nabíjecí stanice pro elektromobily umožňují pohodlné a efektivní dobíjení elektrických vozidel, čímž zároveň přispívají k rozšíření elektromobility.

Obsah článku

Typy nabíjecích stanic pro elektromobily

Domácí nabíjecí stanice pro elektromobily – cena, proč si pořídit wallbox

Podmínky pro instalaci domácího wallboxu

Nabíjení elektroauta – kolik stojí nabití elektromobilu?

Cena nabíjecích stanic pro elektromobily – domácí vs. veřejné

Nabíjecí stanice pro elektromobily – výhody a nevýhody

Typy nabíjecích stanic pro elektromobily

Nabíjecí stanice pro elektromobily lze rozdělit do několika kategorií podle rychlosti nabíjení a také podle toho, kde jsou instalovány. V základě existují dva typy nabíjení elektroaut:

  • pomalejší AC nabíjení (domácí a veřejné nabíjecí stanice)
  • rychlé DC nabíjení (rychlonabíjecí stanice)

Nabíjecí stanice s AC nabíjením využívají střídavý proud (AC) a nabíjejí elektromobily pomaleji než rychlonabíjecí stanice. V domácím prostředí se často využívají nástěnné nabíječky, známé jako wallboxy, které poskytují výkon 3,7 kW až 22 kW. Takové nabíjení je ideální pro noční dobíjení elektromobilů doma nebo v práci.

Doba nabíjení se v závislosti na kapacitě baterie může pohybovat mezi 4 až 10 hodinami.

Rychlonabíjecí stanice využívají stejnosměrný proud (DC) a umožňují velmi rychlé nabíjení s výkonem až 150 kW nebo dokonce 350 kW u nejmodernějších nabíjecích stanic. Tyto stanice jsou umístěny zejména podél hlavních silničních tahů a na místech s velkým pohybem lidí, jako jsou čerpací stanice nebo nákupní centra.

Nabíjení na těchto stanicích může trvat od 20 minut do jedné hodiny, což zkracuje čas strávený nabíjením na minimum.

Kromě těchto dvou typů existují ještě tzv. ultrarychlé nabíjecí stanice – tyto stanice jsou zdaleka nejrychlejší a umožňují nabíjení výkonem 350 kW a více. Zatím jsou omezené pouze na některá místa, jejich vývoj však nadále pokračuje, takže lze s velkou pravděpodobností předpokládat, že se v následujících letech rozšíří.

Domácí nabíjecí stanice pro elektromobily – cena

Domácí nabíjecí stanice představují pohodlnou možnost pro majitele elektromobilů, kteří chtějí své auto nabíjet z pohodlí domova. Wallbox se obvykle instaluje na zeď v garáži nebo na parkovacím místě a nabíjí přes noc nebo během dne, kdy je elektřina nejlevnější.

Cena domácí nabíjecí stanice pro elektromobily závisí na konkrétním modelu a výkonu. U základních modelů wallboxů s výkonem kolem 3,7 kW se cena pohybuje kolem 15 000 Kč. Vyšší výkon a další funkce, jako je monitorování spotřeby, zvyšují cenu těchto zařízení, která může dosáhnout i 50 000 Kč a více.

Na domácí nabíječku na elektroauto však lze využít dotaci nová zelená úsporám, stejně jako na tepelné čerpadlo při rekonstrukci starého domu.

Ať už se jedná o auto se spalovacím motorem či elektromobil, všechna vozidla mají ze zákona povinné mít sjednané platné pojištění vozidla. Povinné ručení je tedy povinné i pro elektroauta.

Porovnat povinné ručení >

Domácí nabíjení je z hlediska komfortu a dlouhodobých nákladů výhodné, jelikož cena elektřiny je pro vlastníka elektromobilu obvykle nižší než cena za veřejné nabíjení. Domácí wallbox je také často jednodušší na používání než běžné zásuvky a poskytuje bezpečnější a efektivnější nabíjení.

Proč si pořídit domácí nabíjecí stanici pro elektromobil?

Domácí nabíjení představuje především pohodlí a časovou úsporu – řidič nemusí plánovat čas na dojíždění k veřejným nabíjecím stanicím, nabíjení probíhá jednoduše přes noc, přímo doma.

Domácí nabíjení je navíc obvykle levnější než nabíjení na veřejných stanicích. Oproti běžné domácí zásuvce (2,3 kW) umožňuje wallbox nabíjet elektromobil vyšším výkonem, což zkracuje dobu nabíjení. Nabíjení výkonem 11 kW nebo 22 kW je až 10x rychlejší než z klasické zásuvky.

Wallbox je navržený speciálně pro nabíjení elektromobilů a je vybavený bezpečnostními prvky, jako je proudový chránič a přepěťová ochrana, které chrání elektromobil i elektroinstalaci před možnými problémy. Oproti běžné zásuvce je wallbox bezpečnější volbou.

Domácí nabíjecí stanice představují pohodlnou možnost pro majitele elektromobilů.

Podmínky pro instalaci domácího wallboxu

Pořízení domácí nabíjecí stanice pro elektromobil (wallboxu) přináší uživatelům mnoho výhod. Její instalace však vyžaduje určité technické podmínky a přípravu.

  • dostatečná kapacita elektrické přípojky
  • technická kontrola elektroinstalace
  • bezpečnostní prvky (jističe, proudový chránič)
  • prostor pro instalaci
  • souhlas s instalací u nájemních nebo společných prostor
  • vyhrazený okruh pro nabíjení

Pro instalaci wallboxu je nezbytné zajistit, aby měla domácnost dostatečnou kapacitu elektrické přípojky. Výkon wallboxu se pohybuje obvykle mezi 3,7 kW až 22 kW, přičemž wallbox s vyšším výkonem potřebuje silnější připojení.

Mnoho domácností má standardní připojení 1×25 A, pro nabíjení vyšším výkonem (například 11 kW nebo 22 kW) je však často potřeba třífázový přívod (400 V) a kapacita 3×32 A.

Před samotnou instalací wallboxu by měl odborný elektrikář provést revizi elektroinstalace a ujistit se, že síť dokáže zvládnout další zátěž, kterou nabíjecí stanice představuje. To pomáhá předcházet případným přetížením nebo výpadkům elektřiny.

Každý wallbox by měl být napojený na vlastní jistič a vybavený proudovým chráničem (RCD typu B), který chrání před únikem stejnosměrného proudu. Tím se minimalizuje riziko úrazu elektrickým proudem nebo poškození nabíjecího zařízení a elektroinstalace.

Wallbox je potřeba umístit na vhodné místo, obvykle do garáže nebo na zeď domu v blízkosti parkovacího místa elektromobilu. Pro venkovní umístění je vhodné volit model s dostatečnou odolností vůči vlivům počasí (krytí IP54 a vyšší).

Pokud majitel elektroauta bydlí v bytovém domě nebo pronajatém domě, je často nutné získat souhlas majitele či správce budovy. V některých případech může být nutná dohoda s dalšími obyvateli domu či společenstvím vlastníků jednotek (SVJ).

Elektromobily přispívají k čistšímu ovzduší a lepšímu životnímu prostředí.

Nabíjení elektroauta – kolik stojí nabití elektromobilu?

Cena nabíjení elektromobilu závisí hned na několika faktorech. Základní otázkou je, zda řidič nabíjí vůz doma pomocí wallboxu nebo na veřejné nabíjecí stanici.

Typ staniceCena za kWhCena za 50kWh
Domácí wallbox4-6 Kč200-300 Kč
Veřejné nabíjecí stanice8-15 Kč400-750 Kč
Rychlonabíjecí stanice15-20 Kč750-1000 Kč

Cena elektřiny v domácnostech se v České republice pohybuje kolem 4–6 Kč za kWh, což činí domácí nabíjení cenově dostupnou volbou. Pokud má elektromobil baterii s kapacitou 50 kWh, pak náklady na plné nabití doma mohou být zhruba 200–300 Kč. To znamená, že na 100 kilometrů jízdy může náklad činit přibližně 50–80 Kč, což je podstatně méně než náklady na pohonné hmoty pro tradiční vozy.

Cena nabíjení na veřejných nabíjecích stanicích může být vyšší, obzvlášť u rychlonabíjecích stanic. Cena za kWh se zde může pohybovat od 8 Kč do 15 Kč, což zvyšuje náklady na dobití elektromobilu. Při plném nabití 50 kWh baterie by mohly náklady na veřejné nabíjecí stanici dosáhnout 400–750 Kč.

Rychlé nabíjení bývá zpravidla nejvyšší. Cena za rychlonabíjecí stanici s výkonem 50 kW může dosahovat až 15 Kč za kWh, zatímco u ultrarychlých stanic se může pohybovat mezi 15–20 Kč za kWh.

Cena nabíjecích stanic pro elektromobily – domácí vs. veřejné

Jak již bylo řečeno výše, základní domácí nabíjecí stanice (wallbox) může stát mezi 15 000 a 30 000 Kč, zatímco pokročilejší modely s funkcemi, jako je dálkové ovládání nebo možnost monitorování spotřeby energie, mohou stát i 50 000 Kč a více.

Cena veřejných nabíjecích stanic se pohybuje v širším rozmezí, jelikož záleží jak na výkonu, tak i na infrastruktuře a lokalitě, kde je stanice instalována.

Rychlonabíjecí stanice, které poskytují výkon přes 50 kW, mohou stát od 500 000 Kč do několika milionů korun. Ultrarychlé nabíjecí stanice s výkonem 350 kW mohou stát i několik milionů korun, což se odráží ve vyšší ceně nabíjení pro zákazníky.

Elektřina je obecně levnější než benzín či nafta.

Nabíjecí stanice pro elektromobily – výhody a nevýhody

Nabíjecí stanice podporují přechod na elektromobilitu, což snižuje emise skleníkových plynů a závislost na fosilních palivech. Ve spojení s obnovitelnými zdroji energie přispívají k čistšímu ovzduší a lepšímu životnímu prostředí.

Cena nabíjení elektromobilu je obvykle nižší než cena za tradiční pohonné hmoty, zejména při domácím nabíjení. Elektřina je obecně levnější než benzín či nafta, což dlouhodobě snižuje náklady na provoz vozidla.

Domácí nabíjecí stanice umožňují uživatelům nabíjet elektromobil přímo doma, ideálně přes noc. To znamená, že každé ráno mají plně nabitou baterii a nemusejí navštěvovat nabíjecí stanice na veřejných místech.

S rostoucím počtem nabíjecích stanic, zejména v městských oblastech, je jednodušší a pohodlnější najít vhodné místo k nabíjení. Tím je podpořena širší dostupnost elektromobilů i pro uživatele, kteří nemají možnost domácího nabíjení.

Moderní nabíjecí stanice pro elektromobily, zejména ty domácí, často umožňují ovládání a monitorování pomocí aplikací. Uživatelé tak mohou sledovat náklady na nabíjení, spotřebu elektřiny nebo nastavit optimální dobu nabíjení podle sazby elektřiny.

VýhodyNevýhody
Ekologická přínosnostVyšší pořizovací náklady
Snížení provozních nákladůDelší doba nabíjení
Pohodlí domácího nabíjeníNedostupnost v méně zalidněných oblastech
Rychlé nabíjení na cestáchVliv na síťovou infrastrukturu
Rozšíření nabíjecí infrastrukturyVyšší cena nabíjení na veřejných stanicích
Možnost vzdáleného monitorování a správyRiziko obsazenosti nebo poruchy stanic

Provoz elektroauta však má i své nevýhody. Pořízení nabíjecí stanice, zejména domácího wallboxu, může představovat výrazný náklad. Ceny kvalitních domácích nabíječek začínají kolem 15 000 Kč a mohou stoupat až na desítky tisíc korun. Výstavba veřejných nabíjecích stanic, zvláště rychlonabíjecích, je finančně nákladná, což se často promítá do ceny nabíjení.

I u rychlonabíjecích stanic trvá nabíjení výrazně déle než doplnění paliva do tradičních vozidel se spalovacím motorem. U pomalejších nabíječek, zejména těch domácích, může nabíjení trvat několik hodin, což může být limitující, pokud řidič potřebuje rychle vyjet.

Nabíjecí infrastruktura je v současnosti nejrozvinutější ve velkých městech a podél hlavních dálničních tahů. Pro uživatele v méně zalidněných nebo odlehlých oblastech může být nalezení nabíjecí stanice komplikované a vyžadovat dlouhé plánování cest.

Na frekventovaných místech mohou být stanice obsazené nebo mimo provoz.

Nabíjecí stanice, zejména ty rychlonabíjecí, představují výraznou zátěž pro elektrickou síť. S rostoucím počtem elektromobilů je nutné síť dále posilovat, což může být finančně a logisticky náročné, obzvlášť v odlehlejších oblastech.

Veřejné nabíjecí stanice, zejména rychlonabíjecí, navíc mývají vyšší cenu za kWh než domácí nabíjení. Uživatelé, kteří nemají možnost domácího nabíjení, jsou tak závislí na veřejné síti a musí počítat s vyššími náklady na provoz.

Při rostoucím počtu elektromobilů a omezeném počtu nabíjecích míst se stává, že stanice bývají obsazené nebo mimo provoz. To může způsobit nepříjemné čekání, obzvlášť na frekventovaných místech nebo v době špičky.

© 2024 abcpojisteni.cz | Nakódoval Leoš Lang